tag:blogger.com,1999:blog-28811656156918182742024-03-08T23:06:33.470+01:00mr/blogUnknownnoreply@blogger.comBlogger34125tag:blogger.com,1999:blog-2881165615691818274.post-73555707943174315902015-04-16T13:03:00.001+02:002016-03-30T00:35:07.319+02:00knihy/Šestnáct let Domu umění v Českých BudějovicíchČeskobudějovický Dům umění se za bezmála dvě desetiletí působení Michala Škody v jeho čele dostal do pozice asi nejzajímavější tuzemské galerie svého druhu. Stalo se tak především díky Škodově jasné a důsledné dramaturgii a koncepci, s níž dává v galerii prostor především autorům, kteří mu jsou blízcí svou racionální, reduktivní a konceptuální tvorbou. Dům umění tak na rozdíl od jiných lokálních městských galerií překračuje hned dvěma způsoby hranice svého regionu – jednak tím, že Škoda otevírá prostor umělcům působícím mimo region či dokonce etablovaným tvůrcům ze zahraničí; a pak také významem galerie, kterou je nutno chápat bok po boku jiných institucí nacházejících se nejčastěji v metropoli. Proto je zajímavé, že dění v galerii pod vedením Michala Škody nyní mapuje samostatná publikace.<br>
<br>
<div>
</div><a href="http://martinrosa.blogspot.com/2015/04/knihy-ctrnact-let-domu-umeni-v-ceskych.html#more">Číst dále »</a>Unknownnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2881165615691818274.post-32597474472423831602014-10-28T10:28:00.001+01:002014-10-28T13:14:26.302+01:00knihy/Nakopnutí k sebeprezentaci<div>
Jake se v dnešní době prosadit? To asi trápí skoro každého; nás architekty, v době stále narůstajícího počtu mladých kolegů opouštějících školy, nevyjímaje. Kde, jak a čím ale začít? Co ukázat světu – když vlastně ještě není nic hotovo? Alepoň trochu inspirace v tomto ohledu může přinést kniha <b>Show Your Work!</b> od Austina Kleona. Ten hned v jejím úvodu dává jednoduchou radu: nehledejte obecenstvo, najde si vás samo – jen musíte být k nalezení. Já sám jsem se nad touto "moudrou" větou hořce pousmál a s pomyšlením na několik zbytečně utracených eur jsem přesto zkusil číst dál – abych se pak jedním dechem pročetl až na poslední stranu.</div>
<div>
<br></div>
<div>
</div><a href="http://martinrosa.blogspot.com/2014/10/knihy-nakopnuti-k-sebereprezentaci.html#more">Číst dále »</a>Unknownnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2881165615691818274.post-5757170891847199262014-10-19T23:25:00.001+02:002014-10-27T13:01:38.490+01:00výstavy/Punk v české architektuře<div>
<div style="text-align: justify;">
<div style="text-align: left;">
Říct o něčem, že je to pank, má dnes s punkem společného asi stejně málo, jako označení idiot s mentální retardací. Význam je všeobecně pochopitelný, ale snaha o jeho přímé propojení s ideály či estetikou punkové subkultury vyznívá poněkud uměle a jeho nový smysl spíše oslabuje. Přesto se o to Jakub Fišer, Filip Šenk a Dan Merta pokusili v Galerii Jaroslava Fragnera. Východiskem jim bylo jednak v poslední době docela časté používání tohoto termínu pro označení architektury či architektů, kteří se jakýmsi způsobem vymykají, a pak nalezení nějakého jejich společného jmenovatele. </div>
</div>
</div>
<div>
<div style="text-align: justify;">
<div style="text-align: left;">
<br></div>
</div>
</div><a href="http://martinrosa.blogspot.com/2014/10/vystavypunk-v-ceske-architekture-ve.html#more">Číst dále »</a>Unknownnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2881165615691818274.post-17282462668911122212014-10-05T17:59:00.000+02:002014-10-06T16:08:11.890+02:00výstavy/Kolečkovo Vnímání prostoru ve Frágnerce<div>
Švýcarský architekt českého původu Ivan Koleček vystavuje v Galerii Jaroslava Fragnera. A výstava je to svým způsobem pozoruhodná. Obvyklá forma prezentace architektury formou fotografií a plánů hotových realizací je zde značně redukována na úkor mnohem obecnějšího a důležitějšího tématu – toho, jak je architektura smyslově vnímána. Podobně koncipovanou výstavu se dalo očekávat, neboť toto téma v celosvětovém architektonickém diskursu v poslední době zažívá doslova renesanci (o čemž ostatně svědčí i velký ohlas, který zaznamenala letošní londýnská výstava Sensing Spaces či téma předloňského benátského bienále – mohu-li soudit alespoň podle reakcí těch, kteří tyto akce, na rozdíl ode mne, navštívili). Bylo tedy otázkou času, kdy se ho pokusí někdo uchopit i v našem prostředí. Nuže, dlouho očekávaná fenomenologie ve Frágnerce? Ano, ale s určitými výhradami...</div>
<div>
<br>
</div><a href="http://martinrosa.blogspot.com/2014/10/vystavy-ivan-kolecek-jeho-vnimani.html#more">Číst dále »</a>Unknownnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2881165615691818274.post-78757482819857492122014-06-16T22:00:00.000+02:002014-10-06T16:17:22.166+02:00přednášky/Ákos Moravanszky a Günther VogtPoslední přednáška z jarní části cyklu Švýcarsko-česká inspirace se už tradičně konala v kině Světozor ve čtvrtek 5. června a na pódiu před téměř zaplněným sálem se opět vystřídala dvojice přednášejících hostů z fakulty architektury ETH v Curychu.<br>
<br>
<a href="http://martinrosa.blogspot.com/2014/06/k-prazske-prednasce-gunthera-vogta.html#more">Číst dále »</a>Unknownnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2881165615691818274.post-27351458285067379812013-08-11T21:11:00.003+02:002013-09-28T23:17:04.894+02:00výstavy/Jan Křížek ve Valdštejnské jízdárněV každé soše, kresbě, malbě či koláži Jana Křížka je člověk. Člověk charakteristický a zároveň člověk archetypální. Jak málo stačí k vyjádření charakteru a naopak kolika podob může nabývat archetyp.<br>
<br>
<a href="http://martinrosa.blogspot.com/2013/08/vystavy-jan-krizek-ve-valdstejnske.html#more">Číst dále »</a>Unknownnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2881165615691818274.post-45024757109022322092013-04-01T22:43:00.002+02:002014-10-27T16:13:12.692+01:00online/Peter Zumthor hovoří o přítomnosti v architektuřePřibližně před měsícem obdržel Peter Zumthor Royal Gold Medal, jedno z nejvyšších ocenění, kterého může architekt za své celoživotní dílo dosáhnout. Při té příležitosti se konala jeho přednáška, která si zaslouží pozornost. Zumthor v posledních letech přestal přednášet ryzí teorii a obvykle raději prezentuje několik svých aktuálních projektů (důvody, které ho k tomu vedly, stručně popsal před pár lety v hodně zajímavém rozhovoru pro architectural review a zjednodušeně to lze shrnout jako strach z označování ho za "bastarda, který žije jako svatý někde v horách, nemá sex, celé dny pracuje a celé noci se modlí" a proto se raději začal věnovat mluvení o skutečné práci, nesoucí jeho a jen jeho rukopis). Je to škoda, protože Zumtorový myšlenky mají neuvěřitelnou sílu, i když nejsou doprovázeny ukázkami jeho prací – jak lze ostatně vidět i na jeho dvou hlavních textech vydaných knižně, jež vznikly právě přepisem jeho dřívejších přednášek. Proto je Zumthorova únorová přednáška na téma Přítomnost v architektuře, která byla původně určena pro posluchače z řad filosofů a kunsthistoriků, unikátní a tím pádem i hodně zajímavá.<br>
<br>
<a href="http://martinrosa.blogspot.com/2013/04/zaujalo-me-peter-zumthor-hovori-o.html#more">Číst dále »</a>Unknownnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2881165615691818274.post-55745445827741572452013-03-31T19:00:00.002+02:002014-10-27T13:06:44.309+01:00výstavy/Kratina v GHMPKdyž jsem byl před bezmála dvaceti lety poprvé v Londýně, koupil jsem si tam "hračku" v podobě desky, do které byly volně "zapíchány" desítky špendlíků, jeden vedle druhého. Tyto špendlíky se pak přizpůsobovaly tomu, na co člověk tuto "hračku" přiložil a podle toho pak jejich hlavičky vytvářely reliéf. Zvlášť efektně vypadaly ruce a obličeje. Byla to taková ta typická blbost, která dítě nejprve nadchne a druhý den skončí pohozená někde v koutě. Vzpomněl jsem si na ní až teď na retrospektivě Radka Kratiny v Domě U kamenného zvonu, protože objev přesně tohoto principu – v podobě dřevěných tyčinek volně naskládaných do dřevěného rámu – znamenal v polovině šedesátých let zásadní zlom v Kratinově tvorbě. V jeho případě nešlo o možnost do takového objektu, tzv. variabilu, "něco" obtisknout, ale podstatná pro něj byla samotná transformovatelnost.<br>
<br>
<a href="http://martinrosa.blogspot.com/2013/03/vystavy-kratina-v-ghmp.html#more">Číst dále »</a>Unknownnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2881165615691818274.post-22517974392273410642013-01-28T23:45:00.000+01:002014-10-27T13:07:05.523+01:00knihy/Tanizakiho chvála stínůPřed osmdesáti lety napsal Džuničiró Tanizaki esej, ve které popsal neblahý vliv moderních západních vymožeností na tradiční japonskou kulturu. Další bezmála půlstoletí trvalo, než byl přeložen do angličtiny a vydán pod názvem In Praise of Shadows (Leete’s Island Books v roce 1977). Dnes na jeho úryvky narazíte snad v každé knize, která se týká tématu fenomenologie architektury. Čím to je, že tento drobný text, který je především ódou na šero a stín, stále oslovuje generace čtenářů a dokáže být inspirací pro dnešní architekty?<br>
<br>
<a href="http://martinrosa.blogspot.com/2013/01/knihy-tanizakiho-chvala-stinu.html#more">Číst dále »</a>Unknownnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2881165615691818274.post-39509139158271558352012-11-30T23:59:00.000+01:002013-05-25T17:50:26.143+02:00přednášky/Norský ateliér div.A v GJF<div style="text-align: justify;">
<div style="text-align: left;">
Po celodenním přemítání jsem se rozhodl sepsat pár inspirativních postřehů ze včerejší přednášky v Galerii Jaroslava Fragnera, na které <a href="http://www.diva.no/" target="_blank">Henrietta Salvesen a Christopher Adams z norského studia div.A</a> představili několik svých projektů a hlavně ukázali, jak ideálně funguje architektonické soutěžení.</div>
</div>
<div style="text-align: justify;">
<div style="text-align: left;">
<br></div>
</div>
<a href="http://martinrosa.blogspot.com/2012/12/par-poznamek-z-prednasky-norskeho.html#more">Číst dále »</a>Unknownnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2881165615691818274.post-80948686361546318832012-09-30T21:56:00.000+02:002014-10-06T16:15:20.438+02:00online/Rozhovor s Renzo PianemU příležitosti nedávných 75. narozenin italského architekta Renzo Piana přinesl s ním server ArchDaily obsáhlý rozhovor rozdělený do tří dílů. Kladené otázky se týkají spíše praktičtějších stránek architektonické práce; Piano zajímavě hovoří o fungování svého architektonického studia nebo o smyslu účasti v architektonických soutěžích.<br>
<br>
<a href="http://martinrosa.blogspot.com/2012/09/tip-rozhovor-s-renzo-pianem.html#more">Číst dále »</a>Unknownnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2881165615691818274.post-12011723300206822452012-07-11T23:38:00.001+02:002014-10-06T16:15:32.718+02:00online/Steven Holl o galerii a rezidenci DaeyangU Stevena Holla mě docela fascinuje, jak dokáže propojit dva zdánlivě protichůdné přístupy k architektonickému navrhování. Návrh založí na konceptuálním východisku, obvykle hudební partituře, nicméně nakonec vnikne dílo, které slibuje mnohosmyslový zážitek a čerpá maximum z konkrétních fenoménů.<br>
<br>
<a href="http://martinrosa.blogspot.com/2012/07/tip-steven-holl-o-galerii-dome-daeyang.html#more">Číst dále »</a>Unknownnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2881165615691818274.post-5838919493360306502012-05-02T00:29:00.003+02:002014-10-27T12:50:31.652+01:00výstavy/Becherovi a SchikanederV pražských galeriích je zase na co koukat. Tentokrát doporučuji návštěvu výstav fotografií industriálních krajin od manželů Becherových a maleb Jakuba Schikanedera.<br>
<br>
<a href="http://martinrosa.blogspot.com/2012/05/prazske-vystavy-becherovi-schikaneder.html#more">Číst dále »</a>Unknownnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2881165615691818274.post-71904382434235323972012-03-19T01:08:00.001+01:002014-10-27T13:08:21.732+01:00online/Peter Märkli hovoří o vzděláváníPeter Märkli je svébytnou postavou švýcarské archotektonické scény. Na archdaily se před pár dny objevil odkaz na hodně zajímavé video zachycující rozhovor, který s ním natočil Jan Schevers z eindhovenské univerzity pro svůj seriál týkající se architektonického vzdělávání.<br>
<br>
<a href="http://martinrosa.blogspot.com/2012/03/tip-peter-markli-hovori-o-vzdelavani.html#more">Číst dále »</a>Unknownnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2881165615691818274.post-18264030900982673202012-03-12T23:43:00.006+01:002014-10-27T13:10:33.583+01:00výstavy/3x GHMP (a něco navíc)V Galerii hlavního města Prahy právě probíhají tři hodně zajímavé výstavy: v Městské knohovně se vyřádil Krištof Kintera; Dům U Kamenného zvonu hostí dílo Adolfa Wölfliho; a aby měl pomyslný trojúhelník kolem Staroměstského náměstí i třetí vrchol, na Staroměstskou radníci si je možno jít zarozjímat nad akvarely Michala Nesázala.<br>
<br>
<a href="http://martinrosa.blogspot.com/2012/03/3x-ghmp-neco-navic.html#more">Číst dále »</a>Unknownnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2881165615691818274.post-58314919097270382672012-03-08T02:51:00.016+01:002013-08-10T23:27:57.297+02:00Tři roky v každodenní praxi<div class="separator" style="clear: both; text-align: center;">
</div>
Jsou tomu téměř na den přesně tři roky od chvíle, kdy jsem poprvé vkročil do kopřivnického ateliéru Kamila Mrvy coby člen jeho nevelkého týmu. I když jsem získal mnohé různorodé praktické zkušenosti s navrhováním a realizací staveb a interiérů už v dobách mých studií a na druhou stranu z dost nezanedbatelné části mělo mé tříleté kopřivnické angažmá charakter externí spolupráce, považuji teprve tyto tři roky za skutečnou "praxi". Proto by možná stálo za to alespoň stručně zhodnotit, jak se realita každodenní práce setkává či rozchází s mými někdejšími představami o tom, jak by to mělo fungovat.<br>
<br>
<a href="http://martinrosa.blogspot.com/2012/03/tri-roky-v-kazdodenni-praxi.html#more">Číst dále »</a>Unknownnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2881165615691818274.post-25164467657940404792012-02-26T22:58:00.010+01:002014-10-06T16:15:49.806+02:00online/Rozhovor s Glennem MurcuttemNa serveru archdaily mě zaujala tři videa s rozhovorem s Glennem Murcuttem, natočeným pro pořad Talking Heads na stanici ABC. Murcutt, jehož <a href="http://martinrosa.blogspot.com/2011/12/zlehka-se-dotykat-zeme.html" target="_blank">vídeňská výstava mě nedávno hodně nadchla</a>, zde hovoří o svém dětství, sbírání zkušeností pro svou další dráhu architekta, důležitém vztahu k otci, svých realizacích, vlivu, který na něj měl španělský architekt Antonio Coderch, či o tom, jak jej zaskočilo udělaní nejvyššího architektonického vyznamenání, Pritzkerovy ceny.<br>
<br>
<a href="http://martinrosa.blogspot.com/2012/02/tip-rozhovor-s-glennem-murcuttem-na-abc.html#more">Číst dále »</a>Unknownnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2881165615691818274.post-25624246179871999032012-02-07T00:36:00.009+01:002014-10-27T13:11:29.712+01:00výstavy/Anastomosis v DOXu a Block City v GJFV Praze se minulý týden otevřely dvě architektonické výstavy, které mají obdobné téma – otázky nad podobou a fungováním současných měst.<br>
<br>
<a href="http://martinrosa.blogspot.com/2012/02/dve-prazske-architektonicke-vystavy-1.html#more">Číst dále »</a>Unknownnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2881165615691818274.post-15679900565628047922012-01-24T01:40:00.014+01:002014-10-27T13:12:23.725+01:00knihy/Feeling of Things od Adama CarusaJaký to má smysl, když se praktikující architekt mimo samotného navrhování zabývá i psaním? Má snad větší význam teorie a kritika z určitého odstupu? Od autorů, kteří zároveň nejsou zasažení břemenem každodenní praxe? Do přemítání nad těmito otázkami mi na stole přistála kniha Feeling of Things britského architekta (kanadského původu) Adama Carusa. A hned jsem měl důvod k zadumání ještě hlubšímu.<br>
<br>
<a href="http://martinrosa.blogspot.com/2012/01/tyranie-noveho-nad-knihou-feeling-of.html#more">Číst dále »</a>Unknownnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2881165615691818274.post-76440247631965408472011-12-06T00:10:00.019+01:002014-10-27T13:14:07.619+01:00výstavy/Zlehka se dotýkat zeměGlenn Murcutt ve VídniTipování, ke komu bude putovat bronzová medaile prestižní Pritzkerovy ceny, patří k oblíbeným jarním kratochvílím nudících se architektů. V roce 2002 však laureáta správně tipoval asi málokdo. Glenn Murcutt, australský architekt pracující osamoceně v Sydney, měl daleko k obvyklému obrazu architektonické hvězdy, za kterou stojí rozsáhlý tým spolupracovníků a fungující PR oddělení. Z odstupu několika let se však tato volba jeví jako logická. V době, ve které se stále hojněji začínalo hovořit o principech udržitelnosti, získal nejvyšší architektonické ocenění člověk, který na těchto principech v tom nejlepším slova smyslu stavěl už několik desetiletí. Ani celosvětové uznání však Murcutta, zdá se, přílš nepoznamenalo. Klienti jsou nadále nuceni čekat, až si na ně architekt udělá čas, stále odmítá příliš velké zakázky, soustředěnou osamělou práci vyvažuje intenzivním učením na různých světových univerzitách a základní nástroj pro PR, jakým je vlastní web, byste u jeho studia hledali marně. Murcutt prostě zůstává zajímavou osobností a určitě stojí za to, podívat se podrobněji na způsob jeho přemýšlení a práce. Jedinečnou příležitost k tomu nabízí aktuální výstava ve Vídeňském architekturzentru.<br>
<br>
<a href="http://martinrosa.blogspot.com/2011/12/zlehka-se-dotykat-zeme.html#more">Číst dále »</a>Unknownnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2881165615691818274.post-88070371685931452392011-08-22T20:57:00.011+02:002014-10-27T13:14:38.770+01:00výstavy/Rozpačitá oslava jubilea Moravské galerieBrněnské galerie letos slaví. Podobně jako Dům umění města Brna, který si na začátku roku připomněl 100 let své existence rozsáhlou výstavou, i v Moravské galerii, která jako taková slaví 50 let existence, sáhli do sbírek a udělali výstavy hned dvě. Bohužel, možná mohli raději zůstat taky jen u jedné...<br>
<br>
<a href="http://martinrosa.blogspot.com/2011/08/rozpacita-oslava-jubilea-moravske.html#more">Číst dále »</a>Unknownnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2881165615691818274.post-71349550179896431592011-08-14T20:53:00.008+02:002014-10-27T16:13:37.095+01:00knihy/Otázky vnímání podle Holla, Pallasmy a Peréz-GomézeKnihu Otázky vnímání: Fenomenologie architektury lze považovat za velmi dobrý úvod do problematiky fenomenologie architektury. Pro její autory, především Stevena Holla a dále pak Juhani Pallasmu a Alberta Peréz-Goméze, znamenala vyjasnění si argumentů proti dekonstruktivismu, vůči kterému se fenomenologie jasně vymezuje. I přes to, že poprvé vyšla coby zvláštní číslo časopisu a+u v roce 1994 a samotné texty jsou ještě o rok dva starší, na naléhavosti jejího obsahu pro dnešního čtenáře to nic nemění. Naopak, jak Steven Holl sám píše v úvodu k druhému vydání z roku 2007, jsou jejich argumenty stále důležitější.<br>
<br>
<a href="http://martinrosa.blogspot.com/2011/08/otazky-vnimani-podle-holla-pallasmy.html#more">Číst dále »</a>Unknownnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2881165615691818274.post-41066637896658495872011-07-17T20:25:00.014+02:002014-10-27T13:16:00.217+01:00výstavy/Tři pražské výstavy: Sutnar, identita a konec avantgardy(?)Když se mi v pondělí dostalo do ruky nové číslo Art&antiku, během několika minut jsem věděl, jak strávím tuto neděli. Už jeho obálka se Sutnarovou Venuší vypadala lákavě. A co teprve několik ilustrací u textu o výstavě (byť samotný text z pera kurátorky Ivy Knobloch zrovna není dvakrát čtivý)! Hurá do Prahy!<br>
<br>
<a href="http://martinrosa.blogspot.com/2011/07/tri-prazske-vystavy-sutnar-identita.html#more">Číst dále »</a>Unknownnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2881165615691818274.post-83539894789672015752011-07-16T20:58:00.012+02:002014-10-27T13:16:34.984+01:00online/Zumthorova přednáška v Centre PompidouStále si vyčítám, že jsem si na konci předloňského roku nechal ujít příležitost poslechnout si naživo některou ze dvou tuzemských přednášek Petera Zumthora. Proto jsem si udělal radost alespoň kvalitním záznamem jeho květnové přednášky v Centre Georges Pompidou, který se objevil na internetu. Vřele ho doporučuji ke shlédnutí!<br>
<br>
<a href="http://martinrosa.blogspot.com/2011/07/stale-si-vycitam-ze-jsem-si-nechal-na.html#more">Číst dále »</a>Unknownnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2881165615691818274.post-19868181814097463462011-07-11T07:22:00.017+02:002014-10-27T13:17:10.626+01:00online/Renzo Piano o tradici, minulosti a tvorběMiroslav Masák kdysi pro své brněnské diplomanty přeložil několik pasáží z knihy Renzo Piano – Logbook. Mezi jeho studenty byl i Kamil Mrva, v jehož knihovně jsem tento oxeroxovaný svazek našel.<br />
<br />Pianovy krátké texty jsou doslova nabité zajímavými postřehy a myšlenkami. Malá ochutnávka:<br /><br /><i>"V architektuře je překážkou, která před námi stojí, čistý arch papíru, nikoliv omezení daná souvislostmi. Kontext e zdrojem, surovinou, která má být zušlěchtěna, stavem, který má být objasněn. Podobný příklad můžeme nalézt ve vztahu k novátorství a paměti. Umění je trvalým odkazováním k tomu, co bylo uděláno dříve. Někdy nejde o odkazování, ale o rabování, o citování, vykládání a zkreslování minulosti. Architektonické myšlení nemůže historii, tradici či vývoj stavění ignorovat. Může se s nimi rozejít, když chce dosáhnout kontrastu nebo pravého opaku, ale i tak musí vzít všechny aspekty na vědomí. Něco jiného je předstírat, že paměť neexistuje. Není nic směšnějšího než posedlost originalitou za každou cenu. Touha překvapit je klasickým projevem nejistoty, projevem těch, kteří si musí svoji chytrost teprve ověřit. To moje touha vydat se po neprobádaných stezkách je, myslím, dokonale spjata s mým smyslem pro tradici. Asi jde o povahový rys nás Evropanů, zvlášť Italů. Ty nejsmělejší inovace nám jsou umožneny díky humanismu a existenci záchranné sítě minulosti, která nás vždy zachrání." <br /><br /> Renzo Piano: Logbook, New York 1997 (Přeložil M. Masák)</i>Unknownnoreply@blogger.com